tirsdag 4. august 2015

America baby!



Heihei! 
Jeg heter Tina Sletten og er enda en ny jente som drar på utveksling, med nye historier å fortelle (forhåpentligvis?). 15.august skal jeg krysse Atlanterhavet og tilbringe mitt utvekslingsår i USA!!
Jeg er 16 år og ble nettopp ferdig i 1.klasse (studiespes. m/internasjonalisering) på Nøtterøy vgs. Nå i august er jeg så heldig å få reise på utveksling til Statene, nærmere sagt Edina, Minnesota året 2015/16. Edina er en by (forstad til Minneapolis) med i underkant av 50 000 innbyggere som ligger ca. 20 min sørvest for storbyen Minneapolis (Og ja, i Minneapolis ligger USA's største kjøpesenter, Mall of America!!)
Jeg er én av de få som får reise med Rotary Youth Exchange og er veldig fornøyd med det! 
Jeg skal bo hos to forskjellige vertsfamilier under utvekslingsåret og det gleder jeg meg veldig til så jeg kan få et større nettverk og oppleve flere kulturer! Jeg fikk først vite om den første familien min bare for fire dager siden så jeg har ikke fått snakket veldig mye med dem ennå. Kort om dem; familie på fire der v-pappa er politi i Edina, v-mamma jobber med noe innen økonomi, de har to gutter på 6 og 12 år og en haug med dyr (for å gå i detaljer: tre hunder, én katt, to gekkoer, én skilpadde, fire fisker og kyllinger). Og nei, de bor ikke på gård. Flaks jeg elsker dyr!
Jeg skal gå på en skole som heter Edina high school. Der er det ca. 2000 elever som går, det betyr en middels stor skole i amerikansk sektor, men mer enn stor nok for meg (på Nøtterøy vgs. nå er det bare 575 elever). Skolen skal visst være betraktet som en "National School of Excellence" og er kjent for veldig bra Arts and Sports programs, så det er midt i blinken for meg :) 

Denne bloggen kommer jeg til å bruke så dere der hjemme (eller noen andre som har rota seg bort hit) kan se hva jeg har begitt meg ut på og lever det amerikanske livet på den andre siden av dammen (..?)  Det er bare å stille spørsmål om det dere lurer på og så håper jeg bloggen kommer til nytte :)

Bare 11 dager til eventyret begynner...Stay tuned, oppdateringer kommer!



Tina
Her ser dere hvor Minnesota er
 (grenser til Canada, Wisconsin, Iowa, North og South Dakota)