søndag 20. september 2015

Spirit week & HOMECOMING!!

WARNING: dette blir nok et laaangt innlegg, men please les (dette er en av de mer spennende ukene)


ok, det er så mye å fortelle at det er vanskelig å starte. Jeg syns starten er et fint sted å begynne aka mandag. nei vent, jeg begynner med generell fakta. Ok, så, Homecoming er noe de fleste ungdommer som har sett på amerikanske high school filmer, vet hva er. Det er rett og slett en dans for hele skolen der guttene ber jentene, har det gøy, det blir kåret HC King and Queen osv osv. Det mange av dere sikkert ikke visste er at selve hovedgreia med HC er den store fotballkampen som blir spilt fredagen før. (Så, først, to make myself clear her; når jeg skriver "fotball" fra nå av mener jeg amerikansk fotball og ikke soccer) Det er hovedkampen i fotballsesongen (for high school da) og omtrent hele byen kommer og ser på. Så egentlig, er det fem hele dager oppvarming til den store kampen gjennom Spirit week og så er HC-dansen festen dagen etterpå på en måte. Spirit week sier mye ut ifra ordet; det er rett og slett en uke for å bygge opp school spiriten (noe man bare finner i USA haha). Hver dag fra man.-fre. er det et nytt tema som man skal kle seg etter. Det er kjempegøy å ta det helt ut, flere gjør det! Her er det ikke sånn som i Norge at hvis du faktisk gidder å legge litt arbeid i "kostymet" ditt, så er du teit. Her er det tvers omvendt! Jo overdrevent, jo bedre! Og det beste er at ingen bryr seg om du ser helt forferdelig ut så lenge det er tema liksom. Det er så sykt digg! Her kommer uka listet opp: man: PJ Day, tirs: USA Day, ons: tropical day, tors: neon day and fre: Edina Day!




                                                                PJ Day


Sokkene mine på USA day                         Edina day


                                                                      Tropical day

Ikke for å gå detaljert inn på hver dag, men mandag var det bonfire på kvelden hvor noen opptrådde med sang, flag football-turnering og selvfølgelig et stort bål. Onsdag var det mock crash (tilrettelagt for et falsk car crash pga fyllekjøring og konsekvensene. Det var skuespill på en måte bare med ekte politi, brannvesen osv. Det var heeelt forferdelig! Det var fake blod og skjærende skriking og det så helt utrolig ekte ut. Det var en jente som besvimte og flere som begynte å gråte. Jeg måtte seriøst holde meg for å ikke grine sjæl. Det var så trist og forferdelig. So people; Make good choices og aldri kjør i fylla! please. Hvis dere hadde sett det mock crashet hadde dere tenkt dere godt om. Garantert. Jeg vil faktisk ta den opplevelsen tilbake ti Norge og prøve å få vgs til å vise noe lignende fordi det gjorde virkelig inntrykk på alle sammen.)
Dere kan lese mer om det her: http://www.edinaschools.org/site/default.aspx?PageType=3&DomainID=30&ModuleInstanceID=8566&ViewID=047E6BE3-6D87-4130-8424-D8E4E9ED6C2A&RenderLoc=0&FlexDataID=11179&PageID=1682&GroupByField=&GroupYear=0&GroupMonth=0&Tag=
Torsdag var det kåring av Homecoming King and Queen (man velger ti jenter og ti gutter av seniors som er i HC court og så er det én gutt og én jente som "vinner". Jeg var ikke i systemet for alle jentene som gikk på skolen engang hahah fordi jeg var lista som junior. Jaja, hadde ikke blitt stemt på uansett.) Det var en helt syk opplevelse. Dere aner ikke hvor stor greie HC-kåringen er. HC court leier brudekjoler og tux og det er dekorasjoner og det er lys og dans og you name it! synd jeg ikke tok noen bilder da det faktisk hadde startet...Jeg sang forresten med koret på seremonien. Vi sang liksom nasjonalsangen og Edina-sangen (veldig greit å kunne de da)


Fredag var det pep-fest (for å cheere up elevene for HC) der cheerleaderne og Hornettes (dansere) opptrådde osv. 

Etter skolen var det Homecoming parade som var rundt i gatene i Edina. Da har man flåter (also known as biler) som man kjører i mens noen går og man kaster ut godteri til småbarn som står på rekke og rad med hver sin plastpose klare til å ta i mot. Jeg gikk med the Thespians og vi reklamerte for de neste skuespillene vi skal ha. Så jeg delte ut flyers. Så det var en ganske artig opplevelse.



På kvelden var selveste Homecoming game som vi alle hadde ladet opp til. Det var regn. Det var kaldt. Det var lite spirit fordi folk var så himla kalde. We went half time. Prior Lake vant. Det syns jeg var en god oppsummering. men det var fortsatt kult da. Det var fyrverkeri haha!


Bandet staver "Hornets"


Lørdag morgen hadde jeg audition (som forøvrig gikk veldig bra) til det neste skuespillet EHS Thespians setter opp; Peter and the Star catcher. Det er et Disney skuespill og INGEN annen skole/teatergruppe (unntatt på Broadway) i verden har satt det opp noensinne. Edina ble valgt ut til å være den første skolen. Det sier litt om kvaliteten på stykkene våres... Senere på dagen før jeg dro til Aliya for å ordne meg kom Cole og Ian på døra (veldig bra timing må jeg si; meg helt uten sminke og i chille klær...) Cole hadde laget en poster og spurte meg til HC (han hadde allerede spurt uformelt, men man gjør som regel litt mer ut av det formelle) Han skulle gjøre det for noen dager siden, men jeg var ikke hjemme, så det ble på HC dagen! Jeg ble såå glad for plakaten og Olaf-kosebamsen (vi er begge Disney-fan og han vet at Frozen er yndlingsfilmen min) plakaten er godt klistra å veggen på rommet mitt. (her måtte jeg ta en pause fordi jeg ble så sliten av å sitte på pc'en ahhah) ok, so back to business.

Ja, ikke mobb. vet bildet er helt forferdelig, men det er søtt, måtte jo ha det med.

Jeg dro til Aliya, hun sminka meg og ordna håret mitt. Kl. 5.15 pm dro vi til Centennial Lakes Park og møtte alle folka (tror vi var 26 stk i gruppa) Der tok vi bilder i ca. tre kvarter og da er det vanlig at også foreldre/familie også møter opp (fordi de er våres personlige fotografer haha) Det er også da jentene fester på guttens boutenniere (en blomst man pinner på) på dressjakka (noe jeg brukte evige år på fordi jeg har aldri gjort det før og det var ganske vanskelig uten å få noen skada med nål) og gutten setter på jentenes corsage (blomst rundt håndleddet. Har alltid drømt om å ha en sånn en). Vil bare si at alt av farger på både blomster og mennenes antrekk ikke er tilfeldig altså, her gjør man alt for å matche daten sin.
Etter fotografering spiste vi på Q-cumbers og ble plukket opp av partybussen vår etter det. Ja, Edina kids; cash money flow hah. Den så ut som en russebuss på utsiden og forsovet innsiden også. jeg burde ha tatt bilder, men sorry. Det var liksom sofaseter nedover hele gangen med en liten seksjon bak hvor det var en "pole" (prøver å bruke engelske uttrykk der det høres mer appropriate ut enn på norsk ahah). det var en ganske så stappa buss kan man si, men det hindret oss ikke i å danse. Vi kjørte rundt omkring på highway'en (og ja, vi sto og danset i bussen i så mange km/timen)og i Minneapolis i sånn to timer. Det var sykt gøy!
Kl 22 kjørte bussen til skolen til the actual Homecoming dance, men det er egentlig bare en unnskyldning for å gjøre alt det med partybuss og alt annet som følger med. Altså, jeg mener, dansen er bra, men partybuss er bedre fordi da er man bare med squaden sin og slipper sophomores og juniors haha. Detvar veldig mange der dansen var i kantina og det var dekorert osv. og for de som lurer: Ja, det var stereotypisk stilledans et øyeblikk inni der også. Man kan komme og gå som man vil så vi var der i ca. én time og så kjørte vi rundt i partybussen igjen til vi var at Cole's rundt midnatt og hadde afterparty. And I am telling you, sober after parties are the best ones. Vi gjorde egt ikke så mye, vi bare chilla'n og snakka og stappa innpå med pizza, var i hot tub'en osv. Og halv to om natta endte det med at jeg startet en konkurranse...i treningsøvelser. Jeg spurte først Ian (som er veldig trent) om vi skulle ha push-up konkurranse (var dønn seriøs) og etter at vi starta, heiv flere seg på og alle så på haha. og så ble det sit-ups. Så ja, en helt random ting jeg starta midt på natta. og ja, konkurrerte også i å stå på hodet lengst. jeg eide. Vi var hos Cole til kl 4 på natta, kjørte rundt for å kjøre folk i én time og overnattet hos Aliya. Vi la oss kl 6 og jeg følte meg halvdød og som om hele dagen hadde vært en drøm. Anyways, det var en helt fantastisk kveld!! Nå har jeg faktisk opplevd amerikansk Homecoming dere!! Hvor kult er ikke det?! Ser frem til de tre andre dansene vi har i løpet av året med den beste gjengen med folk :)

Her er noen bilder fra HC, men jeg venter på at andre skal sende meg bildene deres. så ja, det her er det jeg har foreløpig:

 Ian, Aliya, Cole & me



 Our beautiful corsages. Jeg er helt til venstre (no need to say 'cause of the ring haha)


 Her er hele gjengen på 26 stk (jeg kjente bare 9-10 av de fra før haha)

 Ian og meg



 Aliya, Shairadan, Madison og meg
 Madison and me


 Madison var litt for kjapp til å skifte til converse hahha

 Vertsmoren min Juli



Dette var siste bildet, lover. Men jeg poster kanskje flere siden jeg ikke har fått alle enda.

Thank you for a great Homecoming guys!! Love you <3 p="">