fredag 4. desember 2015

Happy Turkey Day



Julestemningen begynner virkelig å komme frem nå. Det er så mange fine julelys rundt omkring og nå har vi endelig fått snø (+ at nå har jeg faktisk en jakke og. Så, LET IT SNOW!)
Jeg har hatt en utrolig bra Thanksgivingferie (var ikke egentlig mye til ferie da men) Jeg har vært med venner hver eneste dag og hatt det kjempegøy! Gikk litt mer penger til å spise ute denne uka ja..Det er en ting her i USA; man spiser på restaurant o.l hver gang man bare er sulten, det er ikke snakk om å lage mat selv nei.
Etter rehearsal på mandag var jeg med Delia, Gabe og Ben hele dagen (flere folk kom på kvelden) På dagen gikk vi en tur rundt i Edina og det var bare helt nydelig! Jeg fikk veldig julestemning. Vi gikk til Centennial Lakes hvor de spiller musikk fra høyttalere rundt parken og det er lys og blikkstille vann og det er bare perfekt.




I love this girl so much!



 ok, we can all agree that the lighting in this picture is pretty good so despite my interesting face I still had to post it



 I mean, I AM pretty frightening

Delia, Gabe & jeg spiste lunsj på Agra Culture og Delia og jeg skulle ta noen fine bilder, men ja....

vel her fikk vi jo et ganske bra et da




Var også på sykkeltur med Katie her om dagen før det kom snø. Det var så deilig å sykle igjen!! En dag med Rotary pakket vi også Thanksgiving baskets som vi ga til folk med litt mindre inntekt.
i Minneapolis 







When I see the Minneapolis skyline it always reminds me that I am a part of something bigger.


Bildene overfor er fra da Juli (vmor) og jeg dro til St. Paul for å se The Hiphop Nutcracker.



Og så har det jo også vært Thanksgiving som er en veldig amerikansk holiday. Man feirer da pilgrimene kom til USA. Min aller første amerikansk Thanksgiving (ja, jeg må putte inn "amerikansk" fordi det kunne vært canadisk skjønner dere + at det egt ikke er min første fordi vi feiret det da jeg bodde i California. MEN det er den første Thanksgiving jeg kan huske)

Om morgenen kom det første snøfallet og jeg hadde skikkelig julestemning. Hele fammen pynta oss til kirken for Thanksgiving service. Både Logan, Sam, Juli og Mimi (vbestemor) leste opp en tale ting fra Barack Obama. Siden Thnksgiving handler om å si hva man er takknemlig for så kunne man si noe høyt til hele kirken i mikrofon. Etter en stund fikk Logan mikrofonen og han sa "I am thankful for my 16 pets" og alle begynte å le (forrige uke var det 17, men vi snakker ikke om det..)



Etter kirken dro vi barna til Mimi og Jims hus og dekorerte en kake og så dro vi til Mikes foreldre. Mikes bror med hans kone og tre søte døtre bor i Wisconsin, men de kom over for Thanksgiving så det var første gang jeg møtte dem. For å si det sånn: Jeg fikk ikke noe pause fra de 2, 4 og 7 år gamle jentene. De var helt nydelige (men vet ikke hvor mange piggyback-rides jeg ga dem...)
Så mens de voksne lagde mat brukte vi barna tiden på å løpe rundt i huset og leke restaurant.

Logan, Lucy, Maddie, Logan & ja..Charlie


let me just take a moment to embrace the fact that the turkey Sam and I decorated the cake with is super cute

Nå tipper jeg Sam blir veldig glad for at jeg valgte dette bildet...

Fammen ble glad for bretta servietter. Takker Tante Kristin for å ha lært meg det!!

Maddie og Lucy!

Så vi var Mikes foreldre, Julis foreldre, Mikes bror og hans familie og vertsfamilien min og meg. Det var veldig koselig. Så, høydepunktet her; MATEN. oK, let me get this straight; maten er amazing. For Thanksgiving spsier man kalkun, mashed potatoes (første gang jeg spiste poteter siden Norge), gravy (brun saus-ish), STUFFING (vanskelig å forklare..google it. BUT I am definetely bringing stuffing back to Norway), søtpoteter, tyttebærsyltetøy faktisk, salat og andre ting du måtte ønske. Det var såå godt og jeg ble veldig mett. Til dessert er det vanlig å ha mange forskjellige paier, is og kake. Vi hadde gresskarpai og jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet over den...Anyways, alt det andre var godt.

Sultne barn

Mange av disse bildene er ikke mine så de er ikke i så bra kvalitet...

Siden Thanksgiving var torsdag 26.nov så betydde det at Black Friday faktisk allerede startet rundt kl 17-18 på torsdagen (...crazy) Så, rundt kl 21.30 dro jeg med vertsfamilien min til Target for å gå en kjapp Black Friday shopping. Hele parkeringsplassen var pretty full. Det gikk ikke over styret, men det var mange folk der. Jeg fikk endelig kjøpr meg en vinterjakke hahah (har ikke brukt jakke før nå...) 
Dagen etter hadde jeg veldig lyst til å oppleve en ordentlig amerikansk Black Friday og dra til the Mall of America, men pga IS trusler fikk jeg ikke lov til å dra (selv om MOA har vært trua av IS i sånn tre år) Hørte senere at det hadde vært bombehunder og politi som gikk rundt på kjøpesenteret i tilfelle. Heldigvis ble ingenting bomba :) Men tre andre utvekslingsstudenter, Jein (Sør-Korea), Marcus (Danmark), Eduardo (Brazil), og jeg dro til et mindre shopping mall kalt Southdale. Der var det mange folk. Jeg ville shoppe julegaver, men å fant jeg ikke kortet mitt. Jeg trodde det var stjålet og freaka helt ut. Jeg følte meg veldig voksen fordi jeg klarte å ringe en sentral som gjaldt hele USA og merke det "Lost" og så ringe banken og stenge det. Så jeg hadde 6 dollar jeg kunne shoppe med... Fant kortet hjemme btw....

I love this photo! It described the Seeger's pretty well <3 a="" ending="" family.="" nbsp="" nice="" p="" very="" with="">

Som mange av dere vet så var fredagen min siste dag med the Seeger's. Når man reiser med Rotary så må man bo hos tre forskjellige vertsfamilier. Så nå etter 3,5 mnd var tiden min over hos dem. Fredag kveld var jeg med dem. Vi pynta til jul (ja, de fleste starter å pynte dagen etter Thanksgiving), hørte på julemusikk og senere så vi filmen Arthur Christmas sammen. Jeg er så takknemlig for the Seeger's. De er best. Jeg ville virkelig ikke flytte i det hele tatt. Jeg følte virkelig at de var familien min (ofc de kan ikke erstatte mine "ordentlige" foreldre, bare Kristian ;)) Det faktum at jeg begynte å gråte når jeg kom til min andre vertsfamilie bare viser hvilket forhold jeg fikk med dem. Men jeg forlater ikke landet enda og vi har allerede planer sammen. Jeg får feire Christmas Day med dem!!

Den nye familien, the Dickinson's, består av Jack (vfar), Myriam (vmor), Sammy (vsøster, er junior på EHS, bare syv dager yngre enn meg) og Scampi (vhund). De bor i en annen by, Bloomington, som grenser til Edina (så jeg bor egt ikke i Edina lenger, noe jeg ikke er så happy for.) Myriam er fra Chile og de snakker spansk hjemme heh. Sammy og jeg må også dele rom så får se hvordan det går i det lange løp. 


Lørdag ettermiddag plukket min nye vertsmor, Myriam, meg opp. Jeg pakket ut i rommet og så senere på dagen dro Myriam, Sammy og jeg til Sam's club (virkelig amerikansk grocery store der alt er XL) og så kjøpte vi et juletre. 
Myriam og Sammy

Christmas tree under process. Virkelig amerikansk haah..(Vi er ikke ferdig med det enda.)

 Mamma var så snill og sendte med litt ting btw

Jeg er så glad det er desember, men jeg liker ikke at de ikke har sånn jule-TV program som vi har. Sååå nå følger jeg Julekongen på nett :) Det er heller ikke så vanlig å ha julekalender her!! Noen sier de aldri har hatt det før!! Venninnen min Lilly ga meg en sjokoladekalender og jeg ble veldig glad for det (fordi jeg kunne ikke finne noen i butikken)
 Håper alle der hjemme også har julestemning. Og jeg har en melding for dere alle; Spis alt av pepperkaker, serinakaker, brune pinner, brente mandler og you name it for meg fordi jeg får ikke spist det her (og det gjør meg veldig trist)

See yaaa