mandag 28. desember 2015

Halfway White Christmas!



Heey y'all!

Tenk at nå er jula allerede over for 2015, sykt å tenke på. Jeg har iallefall hatt en veldig bra desembermåned som fløy som bare det! Be ready for a hella long blog post, just sayin....

Jeg har vært på roadtrip til Omaha, Nebraska for å se skuespillet vi setter opp "Peter & the Starcatcher" (nå er det btw under én mnd til premieren vår!)



Very pretty indeed



 Jeg har også gjort noe veldig amerikansk og kjøpt en "Ugly Xmas Sweater" (yes, it's actually a thing) og hatt den på skolen. Vi har hatt julekonserten (Winter Jubilee) med koret og med bandet som var veldig gøy!

Jeg har også vært en superkokk og lagd norske julekaker helt selv (er over gjennomsnittet stolt over mine oppnåelser for det).


Jeg har offisielt tatt verdens verste photobooth bilder. helt forferdelig hahah.


Har også vært på julekonsert med to amerikanske sangere (husker ikke navn tbh...) med Grace og foreldrene på Target Center (og det var et skikkelig stort sted. Ser ikke sånn ut på bildet, men det var rundt hele greia og folk satt opp til taket. Det var helt stappa)


Jeg har også funnet ut at jeg nå kan dø lykkelig etter å ha sett dette huset. Jeg ville gå rett inn døra og si at jeg trengte en fjerde familie. Jeg vil bo der.



Jeg begynner nesten å tro på julenissen etter å ha møtt Southdale-nissen. Er quite sure han jobber på Nordpolen fordi det skjegget der er grodd veldig godt fast.

Shoppa på Mall of America med Lilly og opplevd hvordan de måtte stenge av deler av kjøpesenteret pga Black Lives Matter (var sykt mange politi der, var helt sikker på at en terrorist var på senteret)

The most exciting part: tatt et bilde med Delia foran et tre. yey


Og så har jeg jo også fylt 17 år også da!! (Dec 20 to be accurate)
Så jeg hadde a birthday party hos vertsfamilien min dagen før. Jeg inviterte over 30 stk, men vi ble rundt 20 pga mange som reiser vekk i jula. Alle var venner fra skolen bortsett fra fire andre utvekslingsstudenter fra andre byer. Vi hadde hele kjelleren for oss selv og vi hadde det veldig gøy! Jeg fikk til og med de fleste til å pynte seg litt (det skal mye til her haha). Vi danset hele kvelden (unntatt når vi tok bildene da :P ) Det var veldig gøy!!







 Annalisa (Italia) & meeee

 Patricia & me
 Grace, me & Lilly

 my host sister Sammy

 Watch out for those Vikingsssss


Watch out for those Vikingsssss pt 2



 





 da WHIP almost makes me flash here!

 Gabeee et moi

 Hahah vi hadde et black light som gjør alt hvitt veldig hvitt


 Annalisa (Italia), Amanda (Brazil) og Marcus (Danmark) sov over til neste dag. Vi alle sov nede på sofaene. Neste morgen var det min virkelige bursdag. På morgenen fikk vi pannekaker til frokost (egt misliker jeg sterkt amerikanske pannekaker og syrup hehe...)



Etter frokost pynta vi pepperkakehus som var veldig gøy! Men det som er helt strange her er at de ikke har melis. Så vi bruker noe cream cheese-aktig ting som egt ikke smaker så innmari godt.

 ja, han fikk låne min ekstraordinære Crazy For You t-skjorte



På kvelden dro jeg ut på middag på P.F Changs med min første familie the Seeger's+besteforeldre på begge sider + kusine og fetter. Det var veldig koselig! Jeg fikk en kake av de som de hadde bestilt. Det var veldig søtt.





Dec 22 hadde vi Christmas party i vennegjengen vår. Jeg kommer rett fra teaterøving og hadde ikke fått med meg meldingen at vi skulle pynte oss. Så for en gangs skyld den dagen hadde jeg hettegenser og nesten uten sminke og så kommer jeg der og vennene mine er i høye hæler og lange kjoler. ja. 

Jeg fikk dette søte MN-kjedet fra Aliya!!

Berek & I


 We played white elephant (gaveleken) first once, but then we decided to do a Target run to get things we actually wanted (omg I literally didn't think about the English here. That was weird.) Så Aliya med meg sittende i handlevogna gikk vi gjennom Target og sang julesanger og plukket ut ting vi ville ha. Cole betalte alt for nesten $100!! jeg endte opp med selfiestang, massørting, sminke osv hahah.


Dagen etter sov jeg over hos vertsbesteforeldrene mine med Logan, Sam, Alec og Emily. Da vi våknet opp dagen etter var det Christmas Eve. Om morgenen lagde vi sugar cookies (det er amerikanernes pepperkaker på en måte. Det er det alle pleier å lage rundt jul)







American Christmas am I right?


Så jeg jo opplevd min første amerikanske jul (i mer voksen alder da). Her feirer de to dager: Chrsitmas Eve Dec 24. and Christmas Day Dec 25. Christmas Day er den viktigste dagen. Så etter å ha lagd sugar cookies og gjort et desperat forsøk på å Skype alle i familien hjemme som bare ble helt kaotisk dro jeg til kirken med Lilly's familie og tante, onkel og kusiner for Christmas Eve service. Det var en katolsk kirke, men jeg merket ikke så mye forskjell bortsett fra at jeg var helt forvirra når de dro frem en planke under benken og vi måtte sette oss på knærne.


Det er egentlig ikke så vanlig å pynte seg for jul her, men jeg krølla håret og puttet på en enkel kjole for det :)
 Me, Grace and Lilly

Etter kirken dro vi til Graces hus der vi "barna" satt ved peisen og prata til middagen var klar. Vi hadde noe mat som er typisk for de sørlige statene (hvis det er noe jeg har blitt flink til disse månedene er det å spise alt mulig)


 Så rundt kl 21 dro jeg til vertsfamilien min og hadde min andre jul for dagen. De spiser veldig sent (en chilensk ting). Vi hadde skinke som også er vanlig å ha på julaften her (det eller kalkun er vanlig). Sammys gudforeldre (?) var også på besøk.


Myriam (host mom), Sammy (host sis), Vivi, Tom & Jack (host dad)


Dette er juletreet hos vertsfamilien min


Etter at vi hadde åpnet gaver rundt midnatt kom Juli (min 1. vertsmor) og hentet meg og så sov jeg over hos dem. Jeg syns jeg hadde sett alt for få julefilmer i desember så jeg tvang meg selv til å se en film den kvelden og la meg ikke før kl 3 hehe..



og sååååå... of course våknet jeg kl 8 og gutta ville jo starte med gavene med én gang (I USA åpner man gavene på morningen. nå gir amerikanske julefilmer so much more sense etter at jeg har opplevd det selv.) Jeg fikk en julestrømpe av Juli!! (noe jeg ble veldig glad for fordi jeg hadde ikke det hos min nåværende familie) Etter gaveåpning dro vi til Julis foreldre (mimi and Pappy) med Julis søster Ellen og hennes familie og Mikes foreldre. Vi var 13 stk. Vi spiste en god frokost der.



Etter frokost begynte vi ¨åpne enda flere gaver (dette er altså de gavene som var til de som var der. Gavene som går bare til de i din aller nærmeste familie var de vi åpnet hjemme først på morgenen fr vi kom hit. Sånn, nå vet dere mer om amerikansk gaveåpning også. You're welcome)



Her åpner vi strømpene våres først ( ja jeg fikk enda en strømpe her også)
Og btw, på Christmas Day pynter man seg ikke, da er det vanlig å være i pysj hele dagen (noe jeg gjennomførte veldig bra. Jeg var den eneste i familien som hadde pysj og min ugly xmas sweater, men jeg ville være ordentlig amerikansk.)




Jeg syns de kunne ha kjøpt noen gaver til. Jeg kan fortsatt se gulvet enkelte steder...hmm

(håper folk skjønner jeg tuller her. just making sure with this one bc vil ikke virke snobbete hahh)




It's something with this picture that I just really love, dunno what


Logan, meg og Alec







Mimi & me



 Jeg føler at dette bildet er så sykt amerikansk. Jeg tror det er julekransa over peisen som gjør det.



 Siv Og Juliane, jeg har på kosesokkene dere sendte meg ser dere ;) Jeg sparte de til jul

Fikk dette kjedet av the Seeger's. T for Tina, S for Seeger, FAMILY for familie og MN for California (jk Minnesota if someone did not take the extraordinary joke). Jeg syns det var utrolig søtt. Jeg elsker det og de.


Mimi & Pappy
 Jeg fikk EDINA-votter!!

Jeg fant veldig fort ut at de julegavene jeg kjøpte for meg selv her om dagen fordi jeg tenkte jeg ikke kom til å få noen gaver var litt bortkasta. Jeg fikk mer gaver enn jeg får hjemme i Norge! Det var helt overveldende, men det gjorde slik at jeg følte meg elsket haha neida, eller jo, jk. 
Når vi var ferdig med gaver var klokka bare 2-3, så resten av dagen chilla vi, spilte Star Wars Monopoly og Mario Kart. Emily og jeg gikk en minitur rundt kvartalet for å få litt frisk luft i lungan.

 AT least there was a thin little cover of white frost on Christmas Day (alle sier at det er veldig sjeldent at de ikke har snø på julaften, så tipper jeg bare var uheldig i år) 
mamma dette er den nye jakka mi siden du lurte.


 Vi fokuserte mest på frokosten så middagen var ganske enkel, men god :) Vi hadde svenske kjøttboller!!
Vi dro fra huset rundt kl 18 og da dro jeg til Mike & Juli en time før jeg var sammen med Ian og Cole i snaue 1,5 t. Og der var min amerikanske jul over. Det er så rart hvordan man gleder seg hele desembermåned og så plutselig er dagen der og så er den over og det er det. Jeg må slutte å leve i min imaginary Disney-juleverden noen ganger. Jeg vil at alt skal være for mye sånn jeg ser i jule-Disney filmer (det er det eneste jeg ser på i jula). Men det ble en veldig bra jul, mye bedre enn det jeg trodde faktisk. Jeg er ikke skuffa!!

 Merry Christmas from the Seeger's!!

The Seeger's Xmas card!! It's my favorite xmas card ever <3 p="">



 Dagen etter Christmas Day (boxing day) sov jeg til 11.30!!!! Og så så jeg på filmer i tre timer noe som var så digg fordi jeg har seriøst ikke hatt tid til å slappe av så mye siden jeg kom hit. Det var veldig avslappende. Kl 4.30 dro jeg med Lilly, moren, søsteren Josie, tanta og Grace til Mall of America for shopping (men jeg kjøpte ingenting. Desember gikk langt over budsjett *kremt*. Vi hadde det koselig. Vi spiste sushi (ja jeg liker faktisk Cali roll) og fro-yo.




Da jeg kom hjem var huset fullt av chilenske livlige folk som Myriam hadde invitert for ¨spille kort. Kunne bare å glemme å legge meg før de dro hahha. Personlig syns jeg det er morsomt med litt liv i huset jeg da.

Så ja, jeg har hatt en veldig fin jul og bursdag osv. Nå har det kommet en del mer snø også!!! Håper alle dere hjemme hadde en koselig jul med familien deres og at nyttårsaften blir like bra. Jeg skal på en fest med 130 latinamerikanere på et hotell. Det kan bli veldig interessant.

Love moi