søndag 31. januar 2016

2016 og litt sånt


Jaa, så har jo hatt juleferie som jeg skrev om sist, men aller siste del av juleferien var nyttårsaften. På nyttårsaften på formiddagen dro hele vertsfamilien min til et hotell i Bloomington der nyttårsfesten skulle være. Vmor er president i den chilenske klubben i MN og hvert år har de en nyttårsfest på det samme hotellet. å formiddagen benyttet Samme og jeg sjansen til å ta oss en dukkert i bassenget. Det var så sykt wannabe syden -basseng. Bassenget var åpent og du kunne ha balkong ut til bassenget og det var palmer og sånt. Anyway, festen startet kl 20 og det var 130 folk der (jeg var nok den eneste ikke-talende spanske der)


Sammy og meg som synger karaoke :)

Vi hadde en god middag og så startet vi med karaoke (Latinos vet du). Sammy og jeg sang (vel Sammy prøvde seg på litt rapping i bakgrunnene der haha) "Make You Feel My Love" av Adele. Det vr faktisk veldig gøy! Etter det var det spansk dansing og greier. Kl 23 dro jeg til Ians hus der mange av vennene mine var. We watched the ball drop i New York på TV når klokka rundet midnatt. Det var rart å ikke ha fyrverkeri fordi det er ulovlig i Minnesota (men kunne ha kjørt til Wisconsin og fyrt opp noen haha) Nyttårsaften er egentlig sååå stort her i USA. Men det var veldig koselig :)
Kl 2 dro jeg tilbake til hotellet der vmoren min fortsatt var i swing med hennes chilenske danse moves så jeg ble med litt helt til jeg gikk på hotellrommet rundt kl. 2.30. That's my story of New Year's Eve. The rest is history.


Vi hadde mange ballonger for festen og kan vel si at jeg måtte ta noen for å ta bilder med dem

BEREK!




How to be single...

Traska oss en liten tur på nyåret da vettu
                       

Breakfast at the hotel


Dagen etter på hotellet leide jeg alle ballongene. Det morsomste var å ta de med i heisen med andre folk i hahaha. Jeg fikk noen blikk...
2016 startet bra med å bygge en snøhule med Ian, Marcus og Patricia
vi spiste brunch på Perkins (jeg var glad jeg lover)

 Jeg tvang Ian til å dra til Minnehaha Falls med meg en dag det var veldig fint ute (men fossefallet var ikke frossent enda..)


 Katteungene til en annen utvekslingsstudent!! DØR

Hadde avskjedsfest for noen av utvekslingsstudentene som dro i januar (ingen av de på bildet) 
Fikk se alle disse fine utvekslingsstudentene igjen!!!
 Elisabetta fra Italia og meg gikk på skøyter the other day


Og eg sto på skøyter her en gang og: Minneapolis Depot

Ian, meg, Cole, Laura & Ben

Har også sett på Nationals i Figure Skating (de var dritflinke!) med fire brasilianere og én italiener :)
Bare et random bilde av meg som jeg syns var litt morsomt. Fersk ananasjuice :)



Jeg har også spist noe veldig amerikansk som Walking Tacos siden sist. Du knuser en pose med Doritos og tar oppi det du ville gjort med en taco og så spiser man fra posen med gaffel. Det var super godt!! #doritoslover
Smakte også yogurt on a tube for første gang. Veldig rart.

Noen uker siden skjøt jeg også med pistol for første gang. Det var første gang jeg i det hele tatt har holdt en ordentlig pistol. Vi gjorde det med Explorers på skytebanen på politistasjonen. Jeg sier bar én ting; vet ikke helt om politiyrke er noe for meg likevel. Det var helt forferdelig å kjenne kraften i noe som kan drepe et menneske i mine egne hender. Jeg skjalv hele tiden og var vettskremt. Det var litt kult, men herregud så skummelt! Jeg var ganske god da faktisk hah
In my Explorers uniform




Så var jeg på Play Off kamp i amerikansk fotball. Jeg sa the Vikings (Minnesotas lag) mot Seagulls (Seattle). Det var -25 grader og det var den kaldeste kampen i the Viking's history. Det var så morsomt fordi alle så ut som terrorister for alle var pakka inn i så mye klær. Jeg hadde fem lag med klær. Vi tapte så det betyr at Vikings ikke er med i Superbowl, men jeg hadde det supergøy!!


Jeg var med Aleeky fra Mexico og hans verstforeldre :) Vel dette bildet var tatt før alle kom. Vi sto ute i fire timer ute i kulda. Jeg har aldri vært så kald på tærne. Jeg seriøst tenkte på om jeg måtte amputere føttene hahah!



Alle får et håndkle man veiver med! Stemninga er helt fantastisk! Det var så gøy. Noen folk hadde til og med bar overkropp. Skjønner ikke hvordan de overlevde i kulda.

Maskotten

Fant en random tilskuer med et stort norsk flagg rundt han så jeg måtte ta et bilde
SÅÅ har jeg også vært med i en businesskonkurranse vi har øvd til helt siden skolestart. Jeg konkurrerte i Sales Demo og Role Play (gidder ikke forklare hva det er fordi det er så vanskelig)
Maxine og meg
Det eneste dere trenger å vite er at jeg gikk videre i Sales Demo!!! De 12 beste går videre og jeg var én av dem. Jeg er så stolt fordi 1. jeg gjorde det på engelsk 2. jeg slo andre amerikanere der førstespråket deres er engelsk 3. Nå skal jeg konkurrere med ungdom fra hele Minnesota!!



Kaitlyn!!
Så har også min første vertsfar Mike hatt bursdag. Vi dro til hans favorittsted Joe's Crab Shack (hvor du også må kle deg ut hvis du har bursdag og han tvang meg og haha)

MEN, det som har vært det morsomste denne måneden har vært teater. I 2mnd har jeg hatt teaterøving mange timer etter skolen hver dag og noen ganger i helgene. Vi er et cast på 21 (tror jeg) og har jobbet så hardt med forestillingen Peter & The Starcatcher (prequel til Peter Pan).  Forrige helg hadde vi våre tre og eneste show og det er helt utrolig hvor mye positiv feedback vi fikk!! Vi har blitt sponset av Disney i Florida og de skulle komme derfra og se på oss, men pga værforhold kunne de ikke allikevel. Men noen fra New York kom og anmeldte oss og MTI (Music Theater International) kom også fra NY. Det var de som hadde valgt Edina til å sette dette stykket opp. Vi er nemlig den aller første high-schoolen i USA til å gjøre skuespillet og vi var på nyhetene osv :) De sa det var det beste high school-skespillet de noen sinne hadde sett! Billettsalget føk til værs!!! Og alle vennene mine som har drevet med teater i alle år sier det er det morsomte stykket de har gjort noen gang. Jeg er helt enig. Det var utrolig gøy og bra. 
Før og etter bilde :)

Uendelig love for alle disse her

Hallie og meg <3 p="">

Behind the scenes photo


Abigail, Delia, meg, Becca, Laiqah og Elisabeth in front

Gabe et moi
Elisabetta & Klara <3 p="">
We are a big family

Aliya og Ian kom og så på
Jack Q, Gabe, meg, Hallie, Kaitlyn, Jack G og Drew



Jeg blir lei meg bare av å tenke over hvor mye jeg kommer til å savne dette.



Vertsfamilien min, Sammy, Jack og Myriam, kom og så på
Omg før sceneteppet åpnes i akt 2. Det er min yndlingsscene!!! Alle havfruene :)

Utvekslingsstudenter (+Trish) som kommer for å støtte!


Mimi & Pappy, Alec & Emily


Showene var samme uke som Finals (prøver som oppsummerer alt vi har lært i første semester). Helt sykt enkelt i forhold til Norge. Vi år lov til å ha cheat sheets osv.






Vi spiste på Uptown Diner en kveld etter et show!

Og spiste veldig amerikansk mat <3 p="">


Her om dagen fikk vi beskjed om at showet vårt skal gå til ITF (International Thespian Festival) i Lincoln, Nebraska. Det var egt fullt, men dommerne så oss på lørdagen og "they were blown away!!!!" Så ITF leide et eget teater bare for at vi skulle framføre på festivalen. Det er teaterfolk fra hele USA! Dessverre så kan ikke jeg gå fordi jeg er på East Coast trip med Rotary. Det er synd jeg ikke kan være med, men det har vætr et eventyr å opptre på Edina! Skulle så gjerne ønske dere alle var her og så det. jeg hadde til og med mange replikker :) Når jeg kommer hjem med DVD'en skal jeg be dere alle på PATSC-party

Dette er meg og Max covering forsiden av Vogue på cast-partyet vårt
Vertssøsteren min Sammy og meg lagde Smores her om dagen

Et veldig søtt bilde av Sox. Han ser ut som en kattunge

Had a European sleepover w/ Elisabetta (Italy) and Klar (Sweden) at Elisabetta's


Random bilder som Lilly tok for photo journalism av meg. Over er vertshuset mitt
Meg i Rotary-blazeren min

Nå har allerede første uka med 2. semester gått og utvekslingsåret mitt er toppers! Tida flyr som bare det. Nesten skummelt. Btw, hvis noen lurer så er fagene jeg har nå: World Lit, DECA, Pre-calc, Concert Choir, Public Speaking og Fransk. Håper alt er flotter hjemme! :)

Vent, jeg vil egentlig ende dette med det som faktisk var mitt høydepunkt denne måneden; jeg falt oppi en søppelbøtte på skolen. Nå kan jeg si at jeg har gjort det også på amerikansk high school! Utrolig hva man får opplevd å utveksling!

Jeg falt seriøst pladask rett nedi. Fikk vondt i magen av å le så mye, det var helt latterlig!! Heldigvis var det ikke noe mat i søpla ;)