mandag 17. august 2015

Minnesota love

Okey, så fort man er i et land og omringes av lokale folk legger man kjapt merke til hva som kjennetegner kulturen deres. Dette tenker jeg på hele tiden, og det er veldig morsomt å se likheter mellom folkene her i Minnesota! Så jeg prøvde å lage en liste over hva jeg har oppdaget etter tre dager;

Typical Minnesotans;

1. Jeg kan absolutt bekrefte ryktet om at befolkningen i Minnesota er "Minnesota nice", nesten "too nice". Det kan fort bli slik at når to personer skal inn/ut av en dør og begge holder opp døra, kan man fort bli stående der en stund og si "You go" "No, you go" helt til en av dem faktisk gir seg. Ja, de er faktisk såpass høflige her. Og ALLE overalt spør deg spørsmål hele tiden "if you're doing well" osv osv. Jeg må venne meg til å spørre andre om det for å ikke virke frekk haha...

2. Minnesotans er veeldig stolt over innsjøene deres (lakes). På hvert bilskilt fra Minnesota står det faktisk "10 000 lakes" (fordi Minnesota har 10 000 lakes, ja, det var sikkert innlysende) og de prater om dem hele tiden. Til helgen skal jeg faktisk på hyttetur til et lake house!

3. For hver gang man kunne sagt "You're welcome" etter å ha hjulpet noen etc. sier man som oftest bare "mhm" i en lystig tone. Så nå vet dere det!

4. Som de fleste amerikanere er også folk i Minnesota veldig stolt av landet sitt. Jeg tror ikke ma gå ut noen sekunder uten å se et amerikansk flagg. De fleste hus har det hengende utenfor, det er høye flaggstanger på siden av veiene, i parker osv. Til og med brannbilene har et lite flagg "malt" på siden. Heldigvis elsker jeg det amerikanske flagget, so I don't bother!

5. Mange blander fortsatt Norge og Sverige.

6. De nevner ordet "humidity" (luftfuktighet) mange ganger om dagen. "It's not the heat, it's the humidity". Det er ganske fuktig i lufta her, men jeg liker det fordi det blir veldig varmt og jeg takker ikke nei til varme etter årets norske sommer..

7. Minnesotans elsker "trucks". Det vil si store biler som ligner på van'er. Alle har trucks.

8. De tror at alle norske er stereotypiske blonde, høye, slanke og blåøyde mennesker.

9. Folk for det meste her hater bugs. De foretrekker heller vinteren fordi da slipper de mygg. Vel, jeg har bare fått to myggstikk til nå. Klager ikke!

10. Minnesotans har virkelig ingen "rar" dialekt selv om jeg hører at andre folk fra USA synes det. De snakker som helt vanlige amerikanere (man kan egt ikke si "vanlig" amerikansk fordi de har dialekter de og), såå I don't see the problem. Mike sa til og med at jeg hadde Minnesota accent, såå ja.

11. De spiser mye cole slaw.

Dette er småting jeg har oppdaget til nå etter tre dager. Må nok komme med en oppdatering etter hvert som nye oppdagelser tar plass :)



 Denne morsomme boken fikk jeg fra Anna da hun kom til Norge! Gleder meg til å kjenne meg mer igjen i det etter hvert som jeg blir kjent med kulturen.
 Det jeg digger med folkene her er at de er så humoristiske når det kommer til det faktum at det faktisk blir veldig kaldt med mye snø om vinteren her i Minnesota (men jeg gleder meg faktisk til å teste ut vinteren her selv!)